#zeswoordenverhaal: boeken

Standaard

IMG_1429Boeken is het thema voor Marion Driessens’ uitdaging voor het zeswoordenverhaal met beeld.

Dit is mijn bijdrage.

co-bib behoedt boeken voor het containerpark

©vivapo – 28/6/2017

co caféBinnen de vzw Let’s Co & Co – een ontmoetingsruimte (*) in Brugge – lanceerde ik in mei 2016 het idee van de co-bib: boeken, tijdschriften, CD’s en spellen redden van het containerpark en zo een tweede leven gunnen.  Bezoekers van Co & Co zouden ze kunnen lenen tegen een vrije bijdrage of aankopen aan 1 of 5 euro per stuk. Op die manier zou het initiatief voor wat inkomsten zorgen voor de werking van de vzw.

IMG_1430Er werd gestart met een voorraad boeken die de vorige eigenaar van het pand had achtergelaten.  Ik zou de vrije ruimte in de rekken invullen met boeken die enerzijds teveel plaats innemen op mijn zolder en thuis-bibliotheek en anderzijds niet gelezen worden omwille van gebrek aan tijd.  In het verleden – toe ik nog meer tijd had – lijstte ik alle boeken op – titel en auteur én de plek waar het boek zich bij in mijn huis bevond – die bij mij de deur uit mochten. Vrienden en kennissen waren gretige afnemers. De rest bracht ik naar de kringloopwinkel.  Het oplijsten en verdelen was echter een hele opgave.  Ze onderbrengen in de co-bib leek me eenvoudiger en vooral … tijdsbesparend.

co café2Ik had echter zonder de waard gerekend, zijnde de interesse van de sympathisanten van de vzw.  Toen het initiatief bekend raakte stonden er algauw dozen en tassen vol boeken in de gang en in de living van Co & Co. Telkens weer diende de boeken van een gekleurde sticker voorzien (1 of 5 euro) en in de rekken geplaatst te worden. Dat was toch meer werk dan ik eerder had ingeschat.  Gelukkig kon ik op de medewerking rekenen van een vriendin die ook een voorraad boeken aan de vzw schonk.

Het is de bedoeling dat boeken kunnen ontleend/gekocht worden tijdens het maandelijks co café of naar aanleiding van een workshop die plaatsvindt in Co & Co. Tijdschriften en  woordenboeken kunnen enkel ter plekken worden geraadpleegd en gelezen.

In ’t SchrijfNest maken de deelnemers regelmatig gebruik van de woordenboeken en ooit maakten we met de boeken zelfs stapelgedichten (**). Ook met de tijdschriften kunnen we in ’t SchrijfNest aan de slag.  Er zijn echter ook anderstalige woordenboeken en boeken voorhanden: in het Frans, Engels, Duits, ja zelfs in het Italiaans.

De foto’s dateren van begin 2017. Ondertussen hebben de planten, theepotten en de flyers plaats moeten maken voor nog meer boeken en spellen.  De co-bib redt boeken van het containerpark maar voor mijn boeken is het wachten … op bijkomende ruimte!

Namasté, Viviane

(*) Let’s Co & Co wil een ontmoetingsplaats creëren om ideeën en inspiratie uit te wisselen, te netwerken en bij te dragen tot een waardevolle samenleving, via onder meer via:
– vorming – het organiseren van workshops, trainingen, infomomenten, lezingen, therapeutische begeleiding, lichaamswerk …
– het organiseren van het Co Café, een plek voor de buurt, de inwoners van stad Brugge en ruimere omgeving.
– samenwerkingsverbanden met andere organisaties die werken rond transitie, duurzaamheid en verbinding.

(**) Voor toelichting over de gebruikte schrijfvorm verwijs ik graag naar de pagina schrijfvormen op mijn blog Mijmeren op papier

 

 

BewarenBewaren

»

  1. Pingback: Zeswoordverhaal: Boeken – DOLDRIEST

  2. Pingback: Elfjes, haiku’s en tanka’s – 26 – mijmeren op papier

Geef een reactie

