’t SchrijfNest 6 september 2017

Standaard

Het thema van ’t SchrijfNest vandaag (6 september) was eerste schooldag. In een verslag over deze bijeenkomst kan je lezen dat we ons lieten inspireren door een column van televisiemaker, moestuinier en Bruggeling Wim Lybaert voor een woordzon(*) die dan naar een tientje(*) leidde.

wortelen
pas geoogst
leuke oranje poppetjes
met een groene haardos
en soms met kromme beentjes
voor het eerst gezaaid dit jaar
onder een zacht deken van witte vlies
volgend jaar zaai ik er opnieuw een bedje
het is ontzettend leuk om hun groei te volgen

Wanneer ik mijn tientje nalees valt het mij op dat …
ik enorm veel plezier heb beleefd aan het zaaien en oogsten van wortelen in ons moestuintje.  De keuze voor wortelen als onderwerp van mijn tientje heeft wellicht ook te maken met de heerlijke wortelschotel die vandaag op het menu stond bij ons thuis.

Het aanvullen van deze open zin (*) leidde mij naar deze zandloper (*)

recept voor een wortelstoofpotje
vlees kort bakken
ajuin stoven
wortelen
en aardappelen
specerijen kruiden en water
toevoegen

Na de pauze schreef ik een stappenplan om mij te trainen in creativiteit.  Dit plan leidde naar een elfjes-reeks.

een
sprintje schrijven
als ochtendritueel en
een wandeling voor de
noen

na
de lunch
aan de slag
met verf en penseel
intuïtief

voor
het avondeten
laat ik klanken
horen en mijn stem
vibreren

onder
een bladerdek
schrijf ik haiku’s
terwijl de zon onder
gaat

(*) Voor toelichting over de gebruikte schrijfvormen verwijs ik graag naar de pagina schrijfvormen op mijn blog Mijmeren op papier

Namasté, Viviane

Eén reactie Volgende »

  1. Pingback: hoe je jouw creatieve conditie kan verbeteren | vivapo's Blog

  2. Pingback: Mijmeren op papier in ’t SchrijfNest in september – mijmeren op papier

  3. Pingback: Mijmeren op papier in het SchrijfNest van vivapo – 6 september 2017 | NICS NIEUW VERHAAL

  4. Viviane. Ik werd door jouw elfjes met de wortels in jouw tuintje aangesproken, ik wie niet hoe ik zelf kan reageren op jouw blog, daarom dit mailtje. Groetjes en prettige weekend, EdithV

    Tuintje
    geeft beelden !
    In jouw grond
    groeien de wortels goed.
    Ja !

    Ja,
    mooi ontslijkt, duidelijkheid geschept,
    dan … geven wortels
    hun kracht
    door !

    Door
    twee voeten
    stevig gedragen op
    onze grond zijn wij
    geworteld !

    Like

  5. Pingback: Elfjes, haiku’s en tanka’s – 36 – mijmeren op papier

Plaats een reactie